To zabawne jak wielu w ostatnim czasie namno\u017cy\u0142o si\u0119 nam nauczycieli chrze\u015bcija\u0144stwa. Raptem kilka dni temu Tomasz Lis z ok\u0142adki „Newsweeka” rzuci\u0142 wyzwanie; „Polsko, je\u015bli wybierzesz Ann\u0119 Grodzk\u0105 na wicemarsza\u0142ka, zdasz test tolerancji!”. Wystarczy\u0142o otworzy\u0107 pierwsz\u0105 stron\u0119 i doczyta\u0107 felieton redaktora do ko\u0144ca, aby sta\u0142o si\u0119 jasne, do kogo w rzeczywisto\u015bci skierowane s\u0105 te s\u0142owa. Ot\u00f3\u017c, je\u015bli przykazanie „mi\u0142uj bli\u017aniego swego jak siebie samego” cokolwiek dla katolik\u00f3w znaczy, w imi\u0119 szacunku dla odmienno\u015bci powinni oni poprze\u0107 kandydatur\u0119 Anny Grodzkiej – stwierdzi\u0142 Lis.<\/strong><\/p>\n Jeszcze ciekawiej zrobi\u0142o si\u0119 natomiast w jego programie, kiedy pos\u0142anka Grodzka w czasie rozmowy w cztery oczy wypowiedzia\u0142a znamienne s\u0142owa: „Spo\u0142ecze\u0144stwo ma obowi\u0105zek akceptowania mniejszo\u015bci”. Nie trzeba by\u0142o d\u0142ugo czeka\u0107, aby w drugiej cz\u0119\u015bci „Tomasza Lisa na \u017bywo” zbieranina politycznych celebryt\u00f3w (albo ju\u017c tylko samych celebryt\u00f3w), pochyli\u0142a si\u0119 z lito\u015bci\u0105 nad pos\u0142em Godsonem. Niestety, mia\u0142 on tego pecha, \u017ce nazwa\u0142 pewne rzeczy po imieniu. Zapytany o stosunek do zwi\u0105zk\u00f3w os\u00f3b tej samej p\u0142ci odpowiedzia\u0142: „Moim zdaniem homoseksualizm to grzech”. Jeden z oburzonych go\u015bci odpar\u0142, \u017ce takie stawianie sprawy to „stygmatyzacja” i „pi\u0119tnowanie” mniejszo\u015bci. W studio zawyrokowano przy tym, \u017ce samo poj\u0119cie grzechu jest anachroniczne i powoduje u ludzi traum\u0119. Wed\u0142ug domoros\u0142ych teolog\u00f3w, chrze\u015bcija\u0144stwo powinno skupi\u0107 si\u0119 na mi\u0142o\u015bci bli\u017aniego, a nie na pi\u0119tnowaniu i zagl\u0105daniu ludziom pod ko\u0142dr\u0119. Jednym s\u0142owem – homo i transseksuali\u015bci, cho\u0107 inni, mog\u0105 mie\u0107 swoje miejsce w Ko\u015bciele.<\/p>\n By\u0107 mo\u017ce w tej jednej tylko kwestii – tak oponenci pos\u0142a Godsona jak i sam Tomasz Lis – mieli racj\u0119. Wszyscy po r\u00f3wno zostali\u015bmy odkupieni przez ofiar\u0119 Chrystusa i ju\u017c sam ten fakt sprawia, \u017ce nie ma mi\u0119dzy nami r\u00f3\u017cnicy ze wzgl\u0119du na godno\u015b\u0107. Co jednak pocz\u0105\u0107 z grzechem i konieczno\u015bci\u0105 akceptowania ludzi, kt\u00f3rzy wed\u0142ug tego, w co wierzymy, uporczywie w nim trwaj\u0105? Wbrew pozorom, jest to pytanie tym wa\u017cniejsze dzisiaj, \u017ce – jak pokazuj\u0105 powy\u017csze przyk\u0142ady – nieustannie spycha si\u0119 je w sfer\u0119 pod\u015bwiadomo\u015bci. Tak zdawali si\u0119 m\u00f3wi\u0107 zebrani w studiu: nie ma we wsp\u00f3\u0142czesnym \u015bwiecie miejsca na grzech. Okre\u015blanie kogo\u015b mianem grzesznika nie jest godne osoby wierz\u0105cej. Jedyna postawa, kt\u00f3r\u0105 powinna si\u0119 ona wykazywa\u0107 to mi\u0142o\u015b\u0107 bli\u017aniego i akceptacja dla odmienno\u015bci, r\u00f3wnie\u017c tej seksualnej. Tak w skr\u00f3cie wygl\u0105da credo naiwnego chrze\u015bcija\u0144stwa, kt\u00f3re w rzeczywisto\u015bci jest niczym innym jak tylko opakowanym w humanistyczn\u0105 retoryk\u0119 ateizmem.<\/p>\n Powiedzmy to sobie jasno i wyra\u017anie. Nikt, kto prawdziwie kocha drugiego cz\u0142owieka i wierzy w zmartwychwstanie, nie mo\u017ce by\u0107 bierny, gdy widzi, \u017ce jego brat lub siostra odsuwa od siebie obietnic\u0119 zbawienia. Owszem, nie ma w chrze\u015bcija\u0144stwie miejsca na wy\u017cszo\u015b\u0107 wobec tych, kt\u00f3rzy b\u0142\u0105dz\u0105. Sob\u00f3r Watyka\u0144ski II w konstytucji Gaudium et spes m\u00f3wi jasno, i\u017c: „Nale\u017cy (\u2026) przezwyci\u0119\u017ca\u0107 wszelk\u0105 form\u0119 dyskryminacji odno\u015bnie do podstawowych praw osoby ludzkiej, czy to (\u2026) ze wzgl\u0119du na p\u0142e\u0107, ras\u0119, kolor sk\u00f3ry, pozycj\u0119 spo\u0142eczn\u0105, j\u0119zyk lub religi\u0119, poniewa\u017c sprzeciwia si\u0119 ona zamys\u0142owi Bo\u017cemu”. Nie znaczy to jednak, \u017ce z\u0142o powinni\u015bmy przesta\u0107 nazywa\u0107 po imieniu. By\u0107 mo\u017ce na tym polega infantylizacja wsp\u00f3\u0142czesnego \u015bwiata i – m\u00f3wi\u0105c og\u00f3lnie – natura grzechu, \u017ce szuka si\u0119 usilnie nowych definicji albo zag\u0142usza stare, w nadziei, \u017ce rzeczy na nowo nazwane – przestan\u0105 mie\u0107 dawn\u0105 natur\u0119. Brak przyjmowania do siebie konsekwencji grzechu i nieustanne spychanie go w pod\u015bwiadomo\u015b\u0107, to recepta nie tylko na upadek moralny cz\u0142owieka, ale tak\u017ce ca\u0142ych cywilizacji.<\/p>\n „Je\u015bli m\u00f3wimy, \u017ce nie mamy grzechu, to samych siebie oszukujemy i nie ma w nas prawdy” (1 J 1, 8) – czytamy w Li\u015bcie \u015bw. Jana. Dlatego, aby spe\u0142ni\u0142y si\u0119 s\u0142owa \u015bw. Paw\u0142a o tym, \u017ce „tam gdzie wzmaga si\u0119 grzech, jeszcze obficiej rozlewa si\u0119 \u0142aska” (Rz 5, 20), potrzeba \u015bwiadomego nawr\u00f3cenia. Nie akceptacji, ale zmiany swoich nawyk\u00f3w. Nie naiwnej tolerancji, ale poszanowania godno\u015bci cz\u0142owieka i wynikaj\u0105cej z tego konsekwencji upomnienia go, gdy b\u0142\u0105dzi.<\/p>\n „Nawr\u00f3cenie domaga si\u0119 przekonania o grzechu, zawiera w sobie wewn\u0119trzny s\u0105d sumienia” – napisa\u0142 Jan Pawe\u0142 II w encyklice Dominium et Vivificantem. Dramat grzesznika objawia si\u0119 w tym, i\u017c jego grzech „(\u2026) wymaga pe\u0142nego poznania i ca\u0142kowitej zgody. Zak\u0142ada wiedz\u0119 o grzesznym charakterze czynu, o jego sprzeczno\u015bci z prawem Bo\u017cym” (KKK 1859). Odst\u0119pstwo od prawa naturalnego (czy jest to homoseksualizm czy cokolwiek innego), stanowi radykaln\u0105 mo\u017cliwo\u015bci\u0105 wolno\u015bci ludzkiej, dlatego rodzi r\u00f3wnie\u017c radykalne zerwanie z Bogiem.<\/p>\n Przez unikanie tematu grzeszno\u015bci i odsuwanie go na drugi plan, w konsekwencji doprowadza si\u0119 do jego rozprzestrzeniania. „Grzech powoduje sk\u0142onno\u015bci do grzechu; rodzi wad\u0119 wskutek powtarzania tych samych czyn\u00f3w” (KKK 1865). Wobec tego, chrze\u015bcijanin nie zna w swoim s\u0142owniku poj\u0119cia „obowi\u0105zkowego akceptowania” zachowania, kt\u00f3re – jak wierzy – odsuwa dan\u0105 osob\u0119 od zbawienia. Cho\u0107 grzech jest czynem i wyborem \u015bci\u015ble osobistym, wszyscy ponosimy odpowiedzialno\u015b\u0107 za grzechy pope\u0142niane przez innych, je\u015bli \u015bwiadomie je aprobujemy (KKK 1868). Ten kto kocha, dzia\u0142a kierowany mi\u0142o\u015bci\u0105 – a nie poczuciem moralnej przewagi. Tak nale\u017cy rozumie\u0107 postaw\u0119 Ko\u015bcio\u0142a wobec mniejszo\u015bci seksualnych, jak pokaza\u0142 nam sam Chrystus w rozmowie z jawnogrzesznic\u0105: „I Ja ciebie nie pot\u0119piam. Id\u017a i od tej chwili nie grzesz wi\u0119cej” (J 8, 1-11). Grzech nie jest perwersyjnym wynalazkiem chrze\u015bcija\u0144stwa. Tylko u\u015bwiadamiaj\u0105c sobie nasz\u0105 grzeszno\u015b\u0107, mo\u017cemy w pe\u0142ni otworzy\u0107 si\u0119 na \u0142ask\u0119 Chrystusa. A ta jest zawsze „darmo dana”.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" To zabawne jak wielu w ostatnim czasie namno\u017cy\u0142o si\u0119 nam nauczycieli chrze\u015bcija\u0144stwa. Raptem kilka dni temu Tomasz Lis z ok\u0142adki „Newsweeka” rzuci\u0142 wyzwanie; „Polsko, je\u015bli wybierzesz Ann\u0119 Grodzk\u0105 na wicemarsza\u0142ka, zdasz test tolerancji!”. Wystarczy\u0142o otworzy\u0107 pierwsz\u0105 stron\u0119 i doczyta\u0107 felieton redaktora do ko\u0144ca, aby sta\u0142o si\u0119 jasne, do kogo w rzeczywisto\u015bci skierowane s\u0105 te s\u0142owa. Ot\u00f3\u017c, je\u015bli przykazanie „mi\u0142uj bli\u017aniego swego jak siebie samego” cokolwiek dla katolik\u00f3w znaczy, w imi\u0119 szacunku dla odmienno\u015bci powinni oni poprze\u0107 kandydatur\u0119 Anny Grodzkiej – stwierdzi\u0142 Lis. Jeszcze ciekawiej zrobi\u0142o si\u0119 natomiast w jego programie, kiedy pos\u0142anka Grodzka w czasie rozmowy w cztery oczy wypowiedzia\u0142a znamienne s\u0142owa: „Spo\u0142ecze\u0144stwo ma obowi\u0105zek akceptowania mniejszo\u015bci”. Nie trzeba by\u0142o d\u0142ugo czeka\u0107, aby w drugiej cz\u0119\u015bci „Tomasza Lisa na \u017bywo” zbieranina politycznych celebryt\u00f3w (albo ju\u017c tylko samych celebryt\u00f3w), pochyli\u0142a si\u0119 z lito\u015bci\u0105 nad pos\u0142em Godsonem. Niestety, mia\u0142 on tego pecha,…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":66,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[32],"tags":[],"class_list":["post-56","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-kultura-i-spoleczenstwo"],"yoast_head":"\n