Po ponad miesi\u0105cu, kt\u00f3ry min\u0105\u0142 od pojawienia si\u0119 hashtag\u00f3w na Facebooku<\/strong>, trudno nie odnie\u015b\u0107 wra\u017cenia, \u017ce cho\u0107 idea by\u0142a s\u0142uszna, gubi j\u0105 jednak brak sp\u00f3jno\u015bci. Z twardych danych, kt\u00f3re dostarczy\u0142 ostatnio raport Sotrendera, wynikaj\u0105 przede wszytkim dwie rzeczy: ilo\u015b\u0107 u\u017cywanych hashtag\u00f3w stale ro\u015bnie, ale \u015bredni wsp\u00f3\u0142czynnik zaanga\u017cowania w postach oznaczonych hashtagiem jest tylko nieznanie wi\u0119kszy ni\u017c tych, w kt\u00f3rych ich nie zastosowano. Moim zdaniem brak jednoznacznego sukcesu tagowania wi\u0105\u017ce si\u0119 ze wspomnian\u0105 niekonsekwencj\u0105 Facebooka. Niestety wszystko wskazuje na to, \u017ce hashtagi b\u0119d\u0105 rozwijane g\u0142\u00f3wnie jako narz\u0119dzie sprzeda\u017cowe, a nie jako specyficzny barometr aktualnych trend\u00f3w. A przecie\u017c ten model \u2013 obrazuj\u0105cy autentyczn\u0105 popularno\u015b\u0107 fraz, a nie ich no\u015bno\u015b\u0107 marketingow\u0105 \u2013 sprawdzi\u0142 si\u0119 najpierw na Twitterze, a potem na Instagramie i Pintere\u015bcie. Je\u015bli w\u0105tek pod hashtagiem b\u0119dzie zdominowany przez przekaz reklamowy, przeci\u0119tny u\u017cytkownik nie b\u0119dzie mia\u0142 interesu aby go przegl\u0105da\u0107 i \u201edo\u0142\u0105czy\u0107 do dowolnej konwersacji\u201d \u2013 jak reklamowano now\u0105 funkcjonalno\u015b\u0107 na blogu Facebooka. Moim zdaniem tylko droga \u201eod u\u017cytkownika do marki\u201d, a nie odwrotna, ma szanse prze\u0142o\u017cy\u0107 si\u0119 na sukces hashtag\u00f3w.<\/p>\n Bez w\u0105tpienia hashtagi maj\u0105 ogromn\u0105 przysz\u0142o\u015b\u0107, ale powinny by\u0107 rozwijane w formie zbli\u017conej do tej, kt\u00f3ra ju\u017c si\u0119 sprawdzi\u0142a w innych mediach. To znaczy: zdecydowanie brakuje funkcjonalno\u015bci w rodzaju najpopularniejszych globalnie trend\u00f3w, kt\u00f3re by\u0142yby widoczne w jednym z bocznych menu Facebooka. W przeciwnym wypadku, lansowanie kampanii albo rozpoczynanie dyskusji pod oryginalnym hashtagiem si\u0142\u0105 rzeczy ograniczone zostanie do grupki wtajemniczonych u\u017cytkownik\u00f3w, a chyba nie taka by\u0142a idea. Drug\u0105 rzecz\u0105, kt\u00f3ra zaw\u0119\u017ca funkcjonalno\u015b\u0107 facebookowych hashtag\u00f3w jest odmienne \u015brodowisko, w kt\u00f3rym si\u0119 go wykorzystuje. Twitter, Instagram oraz Pinterest z definicji upubliczniaj\u0105 wszelkie otagowane wpisy, umo\u017cliwiaj\u0105c swobod\u0119 dyskusji czy dzielenie si\u0119 kontentem. Facebook natomiast to portal, w kt\u00f3rym ludzie z oczywistych wzgl\u0119d\u00f3w bardziej chroni\u0105 swoj\u0105 prywatno\u015b\u0107. Bez \u0142atwej i intuicyjnej opcji automatycznego upubliczniania post\u00f3w z hashtagiem, stan\u0105 si\u0119 one zabawk\u0105 skuteczn\u0105 jedynie w r\u0119kach administrator\u00f3w fanpejd\u017cy czy profili firmowych. Zwyk\u0142y u\u017cytkownik zostanie na uboczu. Poza tym, je\u015bli sprawdzi si\u0119 plotka, \u017ce pod konkretne otagowane s\u0142owa b\u0119dzie mo\u017cna podpi\u0105\u0107 w\u0142asn\u0105 kampani\u0119 reklamow\u0105, ich wiarygodno\u015b\u0107 straci na warto\u015bci i nie b\u0119dzie odbiciem najpopularniejszych debat, a jedynie uk\u0142adu si\u0142 na rynku.<\/p>\n Je\u015bli jednak pominiemy kwestie \u201efilozoficzne\u201d i skupimy si\u0119 na skuteczno\u015bci w anga\u017cowaniu fan\u00f3w, hashtagi mog\u0105 by\u0107 naszym przyjacielem. Warto pami\u0119ta\u0107, \u017ce posty z jednym tagiem wci\u0105gaj\u0105 mniej ni\u017c te z dwoma albo trzema. Znaczy to, \u017ce hashtag\u00f3w trzeba u\u017cywa\u0107 w kontek\u015bcie i pos\u0142ugiwa\u0107 si\u0119 nimi kreatywnie, wkomponowywa\u0107 je w narracj\u0119. Na fanpejd\u017cach klient\u00f3w Click Community staramy si\u0119 korzysta\u0107 ze strategii przeplatanego tagowania s\u0142\u00f3w og\u00f3lnych i \u0142atwych do skojarzenia, z unikalnymi hashtagami, wymy\u015blonymi pod konkretn\u0105 akcj\u0119 (np. #OddawanieKrwiIsEasy przy okazji promocji krwiodawstwa). Warto pami\u0119ta\u0107 r\u00f3wnie\u017c o tym, \u017ce nawet je\u015bli nikt nie trafia na nasz post poprzez sam hashtag, jego inteligentne u\u017cycie w kontek\u015bcie wypowiedzi ma r\u00f3wnie\u017c warto\u015b\u0107 wizerunkow\u0105. To jasny komunikat dla naszych odbiorc\u00f3w, \u017ce marka umie si\u0119 odnale\u017a\u0107 w nowych mediach. Jestem przekonany, \u017ce hashtagi b\u0119d\u0105 jeszcze ewoluowa\u0107 i mog\u0105 nas pozytywnie zaskoczy\u0107. Warto stosowa\u0107 je konsekwentnie i przyzwyczaja\u0107 do nich klient\u00f3w marki. W ko\u0144cu to (jeszcze) nic nie kosztuje.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Po ponad miesi\u0105cu, kt\u00f3ry min\u0105\u0142 od pojawienia si\u0119 hashtag\u00f3w na Facebooku, trudno nie odnie\u015b\u0107 wra\u017cenia, \u017ce cho\u0107 idea by\u0142a s\u0142uszna, gubi j\u0105 jednak brak sp\u00f3jno\u015bci. Z twardych danych, kt\u00f3re dostarczy\u0142 ostatnio raport Sotrendera, wynikaj\u0105 przede wszytkim dwie rzeczy: ilo\u015b\u0107 u\u017cywanych hashtag\u00f3w stale ro\u015bnie, ale \u015bredni wsp\u00f3\u0142czynnik zaanga\u017cowania w postach oznaczonych hashtagiem jest tylko nieznanie wi\u0119kszy ni\u017c tych, w kt\u00f3rych ich nie zastosowano. Moim zdaniem brak jednoznacznego sukcesu tagowania wi\u0105\u017ce si\u0119 ze wspomnian\u0105 niekonsekwencj\u0105 Facebooka. Niestety wszystko wskazuje na to, \u017ce hashtagi b\u0119d\u0105 rozwijane g\u0142\u00f3wnie jako narz\u0119dzie sprzeda\u017cowe, a nie jako specyficzny barometr aktualnych trend\u00f3w. A przecie\u017c ten model \u2013 obrazuj\u0105cy autentyczn\u0105 popularno\u015b\u0107 fraz, a nie ich no\u015bno\u015b\u0107 marketingow\u0105 \u2013 sprawdzi\u0142 si\u0119 najpierw na Twitterze, a potem na Instagramie i Pintere\u015bcie. Je\u015bli w\u0105tek pod hashtagiem b\u0119dzie zdominowany przez przekaz reklamowy, przeci\u0119tny u\u017cytkownik nie b\u0119dzie mia\u0142 interesu aby go przegl\u0105da\u0107 i \u201edo\u0142\u0105czy\u0107…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":127,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[9],"tags":[19,18,17,16,20],"class_list":["post-126","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-internet-i-social-media","tag-facebook","tag-hashtag","tag-media-2","tag-social","tag-twitter"],"yoast_head":"\n