\n
„Sacrament is the message”. O wierze i Ko\u015bciele w epoce social media.\u00a0<\/strong>Z\u00a0Ksi\u0119dzem Przemys\u0142awem \u015aliwi\u0144skim, rzecznikiem archidiecezji warszawskiej i\u00a0kardyna\u0142a Kazimierza Nycza, rozmawia Marcin Makowski.<\/strong><\/p>\n<\/div>\nKs. Przemys\u0142aw \u015aliwi\u0144ski<\/p><\/div>\n
Marcin Makowski: Czy gdyby\u00a0Jezus przyszed\u0142 na\u00a0\u015bwiat dzisiaj, u\u017cywa\u0142by Twittera?<\/strong><\/em><\/p>\nks.\u00a0Przemys\u0142aw \u015aliwi\u0144ski: Nie jestem pewien. Je\u015bli postawimy spraw\u0119 prosto, \u017ce\u00a0Twitter jest zwyk\u0142ym narz\u0119dziem komunikacyjnym, do\u00a0u\u017cywania przez ludzi, to\u00a0odpowied\u017a by\u0142aby prosta: tak. Sama jego forma \u2013 140 znak\u00f3w \u2013 przypomina przecie\u017c logia Jezusa: s\u0142owa spisane przez anonimowego autora, kt\u00f3re sta\u0142y si\u0119 p\u00f3\u017aniej podstaw\u0105 Ewangelii. I\u00a0rzeczywi\u015bcie, logia wygl\u0105daj\u0105 bardzo twitterowo: kr\u00f3tkie i\u00a0konkretne wypowiedzi Jezusa. S\u0105dz\u0119 jednak, \u017ce\u00a0Twitter to\u00a0co\u015b wi\u0119cej, to\u00a0r\u00f3wnie\u017c pewna postawa, nazwa\u0142bym j\u0105 \u201esmaftfonowa\u201d. Bycie ci\u0105gle online, reagowanie na\u00a0pytania innych ludzi, komentowanie rzeczywisto\u015bci, tworzenie w\u0142asnych narracji w\u00a0czasie rzeczywistym.<\/p>\n
<\/p>\n
I\u00a0to by\u00a0by\u0142 dla Jezusa problem?<\/strong><\/em><\/p>\nNo w\u0142a\u015bnie nie jestem przekonany, czy chodzi\u0142by On po\u00a0\u015bwiecie z\u00a0w\u0142\u0105czonym smartfonem, czy ci\u0105gle by\u0142by on-line. Chrystus by\u0142 cz\u0142owiekiem pustyni, moc czasu sp\u0119dza\u0142 na\u00a0g\u00f3rze modlitwy, przede wszystkim by\u0142 z\u00a0Ojcem \u2013 modlitwa to\u00a0bycie z\u00a0Ojcem \u2013 i\u00a0dopiero p\u00f3\u017aniej, w\u00a0\u201cefekcie\u201d tamtego spotkania spotyka\u0142 cz\u0142owieka, g\u0142osi\u0142 mu ewangeli\u0119, czyni\u0142 go uczniem. I\u00a0to jest zupe\u0142nie inna postawa, ni\u017c postawa ludzi zapatrzonych w\u00a0ekrany smartfon\u00f3w, zapl\u0105tanych w\u00a0sie\u0107.<\/p>\n
<\/p>\n
A\u00a0co z\u00a0uczniami, mo\u017ce oni tweetowaliby za\u00a0Jezusa?<\/strong><\/em><\/p>\nTe\u017c zadaje sobie to\u00a0pytanie, co np.\u00a0z\u00a0takim Mateuszem? Dzisiaj pewnie by\u0142by on cz\u0142owiekiem medi\u00f3w i\u00a0pod jakim\u015b hasztagiem relacjonowa\u0142by wszystko to, co od\u00a0Chrystusa us\u0142ysza\u0142. To\u00a0mog\u0119 sobie wyobrazi\u0107. Zreszt\u0105 papie\u017c Franciszek sam przyzna\u0142, \u017ce\u00a0ma niedu\u017ce poj\u0119cie o\u00a0twitterze, tymczasem jego konta, kt\u00f3re w\u00a0r\u00f3\u017cnych j\u0119zykach prowadzi grono wsp\u00f3\u0142pracownik\u00f3w, obserwuj\u0105 miliony.<\/p>\n
<\/p>\n
To\u00a0p\u00f3jd\u017amy jeszcze jeden krok dalej. Widzi Ksi\u0105dz oczyma wyobra\u017ani selfie z\u00a0aposto\u0142ami?<\/strong><\/em><\/p>\nJezus \u017cy\u0142 w\u00a0zgodzie ze\u00a0zwyczajami ludzi mu wsp\u00f3\u0142czesnych, dlatego trudno by\u0142oby mu dzisiaj funkcjonowa\u0107 odcinaj\u0105c si\u0119 od\u00a0takich aktywno\u015bci. Jak wida\u0107 na\u00a0przyk\u0142adzie Franciszka, selfie z\u00a0wiernymi nie musi gorszy\u0107 (\u015bmiech). Poza tym prosz\u0119 zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119, jak Jezus by\u0142 dobrze dostosowany \u201emedialnie\u201d do\u00a0czas\u00f3w, w\u00a0kt\u00f3rych naucza\u0142. To\u00a0nie by\u0142a epoka informacji obrazkowych, czytania i\u00a0ogl\u0105dania, ale\u00a0epoka s\u0142uchania. W\u00f3wczas ludzie nieco inaczej postrzegali rzeczywisto\u015b\u0107, s\u0142uchowo, nie wzrokowo, jak dzi\u015b ludzie pi\u015bmienni. I\u00a0Jezus genialnie potrafi\u0142 m\u00f3wi\u0107. Jego przypowie\u015bci, to\u00a0majstersztyk. Z\u00a0jednej strony, proste s\u0142owa, kt\u00f3rych\u00a0znaczenia znane by\u0142y ka\u017cdemu, \u0142atwa do\u00a0zapami\u0119tania metafora, z\u00a0drugiej \u2013 ukryta w\u00a0nich tre\u015b\u0107, mo\u017cliwa do\u00a0b\u0142yskawicznego odkodowania. Skoro wtedy tak doskonale wykorzystywa\u0142 dost\u0119pne \u015brodki, dzi\u015b robi\u0142by tak samo. Ale\u00a0nie jestem pewien, czy postawi\u0142by akurat na\u00a0sie\u0107.\u00a0 Gdyby\u00a0pe\u0142nia czas\u00f3w nast\u0105pi\u0142a dzi\u015b, Jezus nie ucieka\u0142by pewnie od\u00a0technologii umo\u017cliwiaj\u0105cych komunikacj\u0119, ale\u00a0tak jak w\u00f3wczas robi\u0142by wszystko, aby ukierunkowa\u0107 je na\u00a0spotkanie z\u00a0cz\u0142owiekiem.<\/p>\n
Gdyby pe\u0142nia czas\u00f3w nast\u0105pi\u0142a dzi\u015b, Jezus nie ucieka\u0142by od\u00a0technologii, ale\u00a0robi\u0142by wszystko, aby ukierunkowa\u0107 je na\u00a0spotkanie z\u00a0cz\u0142owiekiem.<\/p>\n
<\/p><\/blockquote>\n
Czyli s\u0105dzi Ksi\u0105dz, \u017ce\u00a0dzisiejsze media spo\u0142eczno\u015bciowe by\u0142yby dobre do\u00a0rozpocz\u0119cia relacji, jej zainicjowania, ale\u00a0prawdziwe spotkanie Jezusa z\u00a0wiernymi musia\u0142oby si\u0119 odby\u0107 poza nimi?<\/strong><\/em><\/p>\nNie mam w\u0105tpliwo\u015bci, \u017ce\u00a0uczniowie wszelkimi sposobami chcieliby szerzy\u0107 nauczanie Chrystusa i\u00a0media spo\u0142eczno\u015bciowe mia\u0142yby w\u00a0tym sw\u00f3j udzia\u0142, ale\u00a0nigdy nie mog\u0142yby zast\u0105pi\u0107 prawdziwego spotkania z\u00a0drugim cz\u0142owiekiem. Przy tej\u00a0okazji przychodzi mi do\u00a0g\u0142owy jeszcze nieco inna my\u015bl. Social media wykorzystywane by\u0142oby te\u017c z\u00a0ca\u0142\u0105 pewno\u015bci\u0105 przeciw rodz\u0105cemu si\u0119 Ko\u015bcio\u0142owi. Hejtuj\u0105cy faryzeusze, drwi\u0105ce z\u00a0Jezusa memy, wr\u0119cz wojna informacyjna\u2026 S\u0105dz\u0119 jednak, \u017ce\u00a0nawet w\u00a0takiej sytuacji Jezus by\u0142by po\u00a0prostu Barankiem. Znosi\u0142 z\u00a0pokor\u0105 internetowy lincz i\u00a0pom\u00f3wienia, i\u00a0nie wchodzi\u0142 w\u00a0taki j\u0119zyk, w\u00a0bezustanne polemiki, we\u00a0wzajemne trollowanie, w\u00a0wojny narracji.<\/p>\n
<\/p>\n
Jednym s\u0142owem, Jezus nie kaza\u0142by uczniom robi\u0107 mem\u00f3w na\u00a0faryzeuszy?<\/strong><\/em><\/p>\nMy\u015bl\u0119, \u017ce\u00a0po prostu kaza\u0142by im g\u0142osi\u0107 prawd\u0119, nawet gdyby\u00a0to by\u0142o ma\u0142o no\u015bne i\u00a0skuteczne medialnie.\u00a0 Inne by\u0142yby te\u017c pokusy. By\u0107 mo\u017ce Judasz apelowa\u0142by wtedy do\u00a0Jezusa: \u201eCo Ty robisz, m\u00f3wi\u0105c rzeczy niepopularne tracisz t\u0142umy. Nie pisz o\u00a0krzy\u017cu, pisz tylko pozytywnie, nie zniech\u0119caj ludzi do\u00a0siebie przykazaniami, etc.\u201d. Jednym s\u0142owem, by\u0142aby pokusa pozyskiwania \u0142atwej popularno\u015bci, ale\u00a0Chrystus pokaza\u0142 konsekwentnie swoim \u017cyciem, \u017ce\u00a0nie t\u0119dy droga. Prosz\u0119 zauwa\u017cy\u0107, w\u00a0momencie, gdy\u00a0Jezus objawi\u0142 ludziom prawd\u0119 o\u00a0swym Ciele: \u201eCia\u0142o moje\u00a0jest prawdziwym pokarmem\u201d, odesz\u0142o od\u00a0Niego kilka tysi\u0119cy os\u00f3b. Zostali sami aposto\u0142owie. I\u00a0co, by\u0142a to\u00a0komunikacyjna klapa? Po\u00a0wiekach okaza\u0142o si\u0119, \u017ce\u00a0nie.<\/p>\n
<\/p>\n
Zapytam w\u00a0takim razie prowokacyjnie: a\u00a0mo\u017ce media spo\u0142eczno\u015bciowe po\u00a0prostu nie s\u0105 Ko\u015bcio\u0142owi potrzebne? Przecie\u017c chrze\u015bcija\u0144stwo rozkwit\u0142o bez nich, i\u00a0pewnie bez nich sobie poradzi.<\/strong><\/em><\/p>\nTwitter, Facebook, Instagram \u2013 to\u00a0po prostu narz\u0119dzia i\u00a0jako takie nie s\u0105 z\u0142e ani dobre. No\u017cem mo\u017cna posmarowa\u0107 mas\u0142o na\u00a0kromce chleba, albo kogo\u015b skrzywdzi\u0107. Nie n\u00f3\u017c jest s\u0105dzony za\u00a0czyn, ale\u00a0ten, kto go u\u017cywa. Tu podobnie. Ko\u015bci\u00f3\u0142 nie obra\u017ca si\u0119 na\u00a0sie\u0107, tylko uczy si\u0119 z\u00a0niej m\u0105drze korzysta\u0107.\u00a0Oczywi\u015bcie nie na\u00a0zasadzie zast\u0105pienia klasycznej ewangelizacji, co raczej zaproszenia do\u00a0niej, inicjowania osobistych spotka\u0144 z\u00a0Jezusem. To\u00a0r\u00f3wnie\u017c dobra przestrze\u0144 do\u00a0dawania \u015bwiadectwa i\u00a0zaproszenia do\u00a0wej\u015bcia g\u0142\u0119biej w\u00a0\u017cycie wiar\u0105. Zreszt\u0105 ten proces ju\u017c dawno zosta\u0142 opisany jako preewangelizacja, kt\u00f3ra\u00a0w\u00a0internecie funkcjonuje bardzo sprawnie i\u00a0akurat Ko\u015bci\u00f3\u0142 w\u00a0Polsce nie ma w\u00a0tej dziedzinie czego si\u0119 wstydzi\u0107.<\/p>\n
Ko\u015bci\u00f3\u0142 nie obra\u017ca si\u0119 na\u00a0sie\u0107, tylko uczy si\u0119 z\u00a0niej m\u0105drze korzysta\u0107.<\/p><\/blockquote>\n
<\/p>\n
<\/p>\n
Marshall McLuhan, jeszcze przed\u00a0epok\u0105 Twittera, powiedzia\u0142 s\u0142ynne zdanie \u201emedium is the message\u201d. Znaczy to, \u017ce\u00a0samo medium i\u00a0jego charakter, wp\u0142ywa na\u00a0spos\u00f3b w\u00a0jaki odczytujemy komunikowan\u0105 przez nie informacji. W\u00a0takim uk\u0142adzie internet po\u015brednio determinuje skr\u00f3cone formy, relacj\u0119 zapo\u015bredniczon\u0105, sp\u0142ycon\u0105 i\u00a0pobie\u017cn\u0105. Nie s\u0105dzi Ksi\u0105dz, \u017ce\u00a0ju\u017c sam ten fakt bardzo ogranicza skuteczne funkcjonowanie Ko\u015bcio\u0142a w\u00a0sieci?<\/em><\/strong><\/p>\nJa bym\u00a0te s\u0142owa rozumia\u0142 szerzej i\u00a0prze\u0142o\u017cy\u0142 r\u00f3wnie\u017c do\u00a0nieco innej rzeczywisto\u015bci. Chodzi o\u00a0to, aby\u015bmy zrozumieli \u017ce\u00a0\u201emedium\u201d to\u00a0r\u00f3wnie\u017c rzeczywisto\u015b\u0107 liturgii. Ambona to\u00a0idealne medium. Prosz\u0119 si\u0119 nad\u00a0tym zastanowi\u0107 g\u0142\u0119biej: pomimo rozwoju internetu, dla wsp\u00f3lnoty Ko\u015bcio\u0142a najdoskonalszym \u201ekomunikatorem\u201d jest nadal o\u0142tarz, ambona, katedra.\u00a0My nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak doskona\u0142a, bo pe\u0142na i\u00a0skuteczna, komunikacja tam si\u0119 toczy. Marketing tego nie pojmuje, ale\u00a0zobaczmy, jakie cuda si\u0119 tam dziej\u0105, ile os\u00f3b Ko\u015bci\u00f3\u0142 wci\u0105\u017c gromadzi metodami, kt\u00f3re dzisiaj uznaje si\u0119 za\u00a0archaiczne.<\/p>\n
<\/p>\n
Pozostaj\u0105c w\u00a0j\u0119zyku marketingu, Ko\u015bci\u00f3\u0142 nie powinien \u201ebudowa\u0107 zasi\u0119gu\u201d za\u00a0wszelk\u0105 cen\u0119, ale\u00a0pozosta\u0107 przy dotychczasowych, konserwatywnych metodach komunikacji?<\/strong><\/em><\/p>\nNie nazwa\u0142bym ich konserwatywnymi \u2013 to\u00a0kontynuacja metodologii dzia\u0142ania Chrystusa. Komunikacja wprost, oparta na\u00a0zaufaniu, kt\u00f3ra\u00a0nie k\u0142amie jak reklama. Takie budowanie zasi\u0119gu bez podstawy, jak\u0105 jest prawda, jest chwilowe, ulotne. Jezusowi, w\u00a0przeciwie\u0144stwie do\u00a0za\u0142o\u017cycieli r\u00f3\u017cnego rodzaju sekt, naprawd\u0119 zale\u017cy na\u00a0zbawieniu cz\u0142owieka, a\u00a0nie na\u00a0jego pieni\u0105dzach czy uwadze, i\u00a0po to\u00a0za\u0142o\u017cy\u0142 Ko\u015bci\u00f3\u0142. Oczywi\u015bcie mo\u017cemy zaprasza\u0107 do\u00a0pe\u0142ni w\u00a0nim \u017cycia nowymi technologami, i\u00a0Ko\u015bci\u00f3\u0142 od\u00a0zawsze to\u00a0robi\u0142. Przyk\u0142adem niech b\u0119dzie renesans, Biblia Pauperum, wykorzystanie wynalazku druku \u2013 pomimo pocz\u0105tkowego oporu \u2013 to\u00a0szerzenia Biblii i\u00a0Ewangelii.<\/p>\n
<\/p>\n
Troch\u0119 si\u0119 jednak od\u00a0tych czas\u00f3w zmieni\u0142o. Chyba nie zawsze na\u00a0lepsze.<\/strong><\/em><\/p>\nNie zawsze na\u00a0lepsze, bo fundamentalne pytanie pozostaje otwarte: jak dostosowa\u0107 przekaz do\u00a0wsp\u00f3\u0142czesnego j\u0119zyka i\u00a0medi\u00f3w spo\u0142eczno\u015bciowych. Czy gdzie\u015b postawi\u0107 granic\u0119, by\u00a0nie naruszy\u0107 prawdy i\u00a0integralno\u015bci nauczania Jezusa, czy te\u017c komunikowa\u0107 je w\u00a0spos\u00f3b zrozumia\u0142y dla internaut\u00f3w \u2013 ryzykuj\u0105c b\u0142\u0119dy i\u00a0radykalnie przek\u0142adaj\u0105c Ewangeli\u0119, cz\u0119sto poprzez uproszczenie i\u00a0redukcj\u0119 zniekszta\u0142caj\u0105c j\u0105. Rozdzielmy to\u00a0zagadnienie na\u00a0trzy obszary, trzy zadania komunikacyjne Ko\u015bcio\u0142a. Po\u00a0pierwsze, Ko\u015bci\u00f3\u0142 informuje o\u00a0samym sobie, po\u00a0drugie, o\u00a0prawdach wiary czy doktrynie, po\u00a0trzecie o\u00a0swojej najg\u0142\u0119bszej rzeczywisto\u015bci, misji, sensie, to\u017csamo\u015bci \u2013 Jezusie Chrystusie.<\/p>\n
<\/p>\n
<\/p>\n
I\u00a0w\u00a0jakim obszarze s\u0105 najwi\u0119ksze braki?<\/strong><\/em><\/p>\nW\u00a0tym pierwszym \u2013 informowaniu o\u00a0\u017cyciu Ko\u015bcio\u0142a. W\u00a0sferze internetu, nikt dobrze w\u00a0Polsce tego nie robi, by\u0107 mo\u017ce r\u00f3wnie\u017c na\u00a0\u015bwiecie. To\u00a0ogromna nisza do\u00a0zagospodarowania, w\u0142\u0105czaj\u0105c w\u00a0to udzia\u0142 \u2013 nazwijmy to\u00a0\u2013 katolickiej opinii spo\u0142ecznej. Drugi obszar, prawdy wiary, tutaj dobrym przyk\u0142adem dla mnie s\u0105 portale katolickie w\u00a0Polsce, np.\u00a0Stacja7, kt\u00f3ra\u00a0zainicjowa\u0142a w\u00a0sieci ciekaw\u0105 rzecz, jak\u0105 s\u0105 rekolekcje internetowe. Aneta Liberacka wprowadzi\u0142a hasztag #JutroNiedziela, kt\u00f3ry\u00a0poprzez refleksje nad\u00a0nadchodz\u0105c\u0105 liturgi\u0105, pog\u0142\u0119bia jej prze\u017cywanie i\u00a0sta\u0142 si\u0119 oczywisto\u015bci\u0105 na\u00a0Twitterze. R\u00f3wnie\u017c to, co Pan robi\u0142 w\u00a0Deonie rok temu, dzia\u0142y si\u0119 tam fantastyczne rzeczy. Pytanie pozostaje jednak ciekawe i\u00a0na zawsze b\u0119dzie pobudza\u0142o kreatywno\u015b\u0107 nas wierz\u0105cych: jak przedstawia\u0107 doktryn\u0119, prawdy wiary, najpierw o\u00a0nich informuj\u0105c i\u00a0je wyja\u015bniaj\u0105c, a\u00a0potem do\u00a0nich przekonuj\u0105c.\u00a0 Przechodz\u0105c jednak do\u00a0trzeciego zagadnienia, czyli m\u00f3wieniu o\u00a0Jezusie, o\u00a0swej prawdziwej misji, to\u00a0nadal jest dla mnie du\u017ca zagadka. Nie wiem jednak czy to\u00a0nie jest ta sfera, kt\u00f3ra\u00a0prawdziwie objawia si\u0119 tylko w\u00a0liturgii\u2026 Tylko liturgia \u00a0jest tym \u201cmedium\u201d, kt\u00f3re w\u00a0pe\u0142ni \u2013 i\u00a0tylko przy za\u0142o\u017ceniu, \u017ce\u00a0cz\u0142owiek si\u0119 w\u00a0ni\u0105 zaanga\u017cuje, jest w\u00a0stanie komunikowa\u0107 mu w\u00a0ca\u0142ej prawdzie Jezusa. Wr\u00f3\u0107my do\u00a0zdania McLuhana: the medium is the message. Liturgia, sakrament, sama w\u00a0sobie, sam\u0105 form\u0105 jest wiadomo\u015bci\u0105 o\u00a0Jezusie. Sacrament is the message.<\/p>\n
Liturgia, sakrament, sama w\u00a0sobie, sam\u0105 form\u0105 jest wiadomo\u015bci\u0105 o\u00a0Jezusie. Sacrament is the message.<\/p><\/blockquote>\n
<\/p>\n
I\u00a0nie da si\u0119 tego prze\u0142o\u017cy\u0107 na\u00a0140 znak\u00f3w?<\/strong><\/em><\/p>\nPodobne dylematy mieli duchowni, kt\u00f3rzy\u00a060 lat temu zajmowali si\u0119 propagowaniem wiary poprzez rodz\u0105ce si\u0119 media elektroniczne. Wiedzieli, \u017ce\u00a0g\u0142\u0119bi ewangelii nie da si\u0119 w\u00a0pe\u0142ni ukaza\u0107 w\u00a0ten spos\u00f3b. Ale\u00a0jest ona koniecznym dla wielu zaproszeniem.<\/p>\n
<\/p>\n
Wyobra\u017ca sobie Ksi\u0105dz, \u017ce\u00a0za kilka ten te trend internetowy si\u0119 w\u00a0Ko\u015bciele pog\u0142\u0119bi, i\u00a0parafie zaczn\u0105 streamowa\u0107 Msze na\u00a0\u017cywo poprzez Periscope a\u00a0proboszcze b\u0119dzie przez Instagrama og\u0142asza\u0142 konkurs na\u00a0naj\u0142adniejsz\u0105 \u015bwi\u0119conk\u0119?<\/strong><\/em><\/p>\nNie wiem czy to\u00a0jest po\u017c\u0105dany trend, na\u00a0pewno nie da wszystkich wsp\u00f3lnot. Je\u015bli jaki\u015b kreatywny kap\u0142an, wymy\u015bli narz\u0119dzie autentycznie u\u017cywane przez wiernych, a\u00a0nie takie na\u00a0chwil\u0119, o\u00a0kt\u00f3rym opowie Teleexpress, ale\u00a0po miesi\u0105cu wszystkim si\u0119 znudzi \u2013 to\u00a0mo\u017cna tylko przyklasn\u0105\u0107. Odpowiadaj\u0105c jednak wprost na\u00a0pytanie, my\u015bl\u0119, \u017ce\u00a0tak si\u0119 nie stanie. Internet nigdy nie by\u0142 i\u00a0moim zdaniem nie b\u0119dzie podstawowym \u015brodkiem komunikacji w\u00a0parafiach, mo\u017ce natomiast s\u0142u\u017cy\u0107 jako nowoczesna tablica og\u0142osze\u0144. W\u00a0ten spos\u00f3b nie da si\u0119 jednak dotrze\u0107 do\u00a0ogromnej rzeszy os\u00f3b, dla kt\u00f3rych\u00a0sie\u0107 nigdy nie b\u0119dzie naturalnym \u015brodowiskiem komunikacji.<\/p>\n
<\/p>\n
Gdyby\u00a0jednak jaki\u015b ksi\u0105dz, kt\u00f3ry\u00a0nie do\u00a0ko\u0144ca rozumie wsp\u00f3\u0142czesne media spo\u0142eczno\u015bciowe, chcia\u0142 rozpocz\u0105\u0107 komunikacj\u0119 za\u00a0ich po\u015brednictwem, gdzie powinien szuka\u0107 wsparcia. Czy Ko\u015bci\u00f3\u0142 organizuje szkolenia na\u00a0ten temat?<\/strong><\/em><\/p>\nTo, co pokaza\u0142y nam cho\u0107by ostatnie wybory prezydenckie, to\u00a0fakt, jak wiele os\u00f3b dzisiaj nie rozumie internetu. W\u00a0Ko\u015bciele te\u017c mamy ten problem, ale\u00a0w\u00a0du\u017cej mierze rozwi\u0105zuje go nowe pokolenie ksi\u0119\u017cy, kt\u00f3rzy\u00a0\u201eurodzili si\u0119 ze\u00a0smartfonami w\u00a0d\u0142oni\u201d. To\u00a0oni w\u00a0naturalny spos\u00f3b istniej\u0105 w\u00a0wirtualu. Poza tym ju\u017c na\u00a0poziomie formacji seminaryjnej, intenret przedstawia si\u0119 jako narz\u0119dzie, z\u00a0kt\u00f3rego cho\u0107 z\u00a0rozwag\u0105, nale\u017cy korzysta\u0107 dla dobra wsp\u00f3lnot parafialnych.<\/p>\n
<\/p>\n
Ale\u00a0profesjonalnych szkole\u0144 w\u00a0tej tematyce, poza seminarium, nie ma?<\/strong><\/em><\/p>\nNie ma zbyt wiele, ale\u00a0np. ka\u017cda parafia ma zadanie mie\u0107 swoj\u0105 stron\u0119 internetow\u0105.<\/p>\n
<\/p>\n
A\u00a0je\u015bli ksi\u0105dz nie umie jej za\u0142o\u017cy\u0107, do\u00a0kogo ma si\u0119 zwr\u00f3ci\u0107?<\/em><\/strong><\/p>\nPrzecie\u017c parafia to\u00a0nie sam proboszcz, to\u00a0przede wszystkim wierni, i\u00a0oni w\u00a0takich kwestiach powinni przejmowa\u0107 stery. Kiedy\u015b ko\u015bcielny wiesza\u0142 og\u0142oszenia na\u00a0tablicy, dzisiaj r\u00f3wnie\u017c wsp\u00f3lnota powinna bra\u0107 wsp\u00f3\u0142odpowiedzialno\u015b\u0107 za\u00a0te obszary, w\u00a0kt\u00f3rych duchowni mog\u0105 sobie nie radzi\u0107, bo przecie\u017c ekspertami powinni by\u0107 od\u00a0modlitwy, niekoniecznie od\u00a0innych profesji. Poza tym wiele inicjatyw \u201einternetowych\u201d Ko\u015bcio\u0142a rozwija si\u0119 po\u00a0prostu spontanicznie, oddolnie, i\u00a0to one s\u0105 zazwyczaj najlepsze. Przyk\u0142adem niech b\u0119dzie cho\u0107by jezuicki projekt \u201eModlitwa w\u00a0drodze\u201d, kt\u00f3ry\u00a0powsta\u0142 w\u00a0gronie kleryk\u00f3w z\u00a0dobrym pomys\u0142em. Zadaniem wsp\u00f3\u0142czesnego Ko\u015bcio\u0142a jest w\u0142a\u015bnie nie tyle kreowanie, co wspieranie ju\u017c istniej\u0105cych projekt\u00f3w.<\/p>\n
<\/p>\n
M\u00f3wi\u0105c o\u00a0obecno\u015bci Ko\u015bcio\u0142a w\u00a0internecie, a\u00a0szerzej, w\u00a0mediach \u2013 nieuchronnie dochodzimy do\u00a0niewygodnego pytania o\u00a0finansowanie tego typu dzia\u0142alno\u015bci. Ka\u017cdy pomys\u0142, cho\u0107by by\u0142 najbardziej innowacyjny, nie b\u0119dzie si\u0119 rozwija\u0142 je\u015bli nie znajdzie funduszy. Gdzie ksi\u0119dza zdaniem powinna si\u0119 sko\u0144czy\u0107 \u201emisja\u201d, a\u00a0zacz\u0105\u0107 \u201ebiznes\u201d.<\/strong><\/em><\/p>\nWydaje mi si\u0119, \u017ce\u00a0to niemo\u017cliwe. Aby portal na\u00a0siebie zarabia\u0142, powinien mie\u0107 minimum 2\u00a0miliony u\u017cytkownik\u00f3w miesi\u0119cznie. Nikomu jeszcze si\u0119 to\u00a0nie uda\u0142o. Poza tym, media religijne si\u0119 nie konsoliduj\u0105 w\u00a0jaki\u015b serwis centralny. Wiele os\u00f3b pr\u00f3bowa\u0142o profesjonalizowa\u0107 ten przekaz, nie tylko w\u00a0internecie, ale\u00a0jak pokazuje przyk\u0142ad cho\u0107by jednego z\u00a0telewizyjnych kana\u0142\u00f3w religijnych \u2013 na\u00a0d\u0142u\u017csz\u0105 met\u0119 bardzo trudno to\u00a0utrzyma\u0107. A\u00a0skoro nie da si\u0119 utrzyma\u0107, w\u00a0naturalny spos\u00f3b spada cho\u0107by jako\u015b\u0107 publikowanych tre\u015bci. Zastrzegam, to\u00a0jest problem nie tylko w\u00a0Polsce, ale\u00a0na ca\u0142ym \u015bwiecie. Jedynym rozwi\u0105zaniem jak na\u00a0razie jest model, w\u00a0kt\u00f3rym funkcjonuje na\u00a0przyk\u0142ad ameryka\u0144ska telewizja publiczna PBS. Nie utrzymuje jej rz\u0105d, nie utrzymuj\u0105 firmy, nie ud\u017awign\u0105 zyski z\u00a0reklam. Utrzymuj\u0105 j\u0105 ch\u0119tni obywatele, ci, kt\u00f3rzy\u00a0chc\u0105 \u2013 albo lepiej: czuj\u0105 konieczno\u015b\u0107, by\u00a0ona istnia\u0142a. Ma\u0142o kto o\u00a0tym wie. Jeszcze mniej z\u00a0nas zdaje sobie spraw\u0119, \u017ce\u00a0dok\u0142adnie w\u00a0takim modelu utrzymywane jest w\u00a0Polsce Radio Maryja.<\/p>\n
<\/p>\n
<\/a><\/p>\nCzyli zostaje dzia\u0142alno\u015b\u0107 misyjna\u2026<\/strong><\/em><\/p>\nTak, ale\u00a0wbrew pozorom to\u00a0jest pewnego rodzaju zaleta. Dzi\u0119ki tej\u00a0nierentowno\u015bci tematyki zwi\u0105zanej z\u00a0wiar\u0105, nie skupiaj\u0105 si\u0119 wok\u00f3\u0142 niej osoby, kt\u00f3re chc\u0105 w\u00a0ten spos\u00f3b szybko zarobi\u0107. Dzi\u0119ki temu, w\u00a0tak skomercjalizowanym \u015bwiecie, media religijne pomimo swojej nieporadno\u015bci, zachowuj\u0105 szczero\u015b\u0107 przekazu. I\u00a0jest wielu \u015bwietnych ludzi, kt\u00f3rzy\u00a0znaj\u0105c te uwarunkowania, godz\u0105c si\u0119 na\u00a0ma\u0142e pensje, mimo wszystko z\u00a0pasj\u0105 dzia\u0142aj\u0105.<\/p>\n
<\/p>\n
Mo\u017ce w\u0142a\u015bnie to\u00a0jest nasza najwi\u0119ksza si\u0142a, kt\u00f3rej\u00a0nadal nie umiemy wykorzysta\u0107? Chcieliby\u015bmy budowa\u0107 alternatywne media, a\u00a0mo\u017ce droga jest znacznie prostsza \u2013 lekcja p\u0142ynie cho\u0107by z\u00a0wyborczego podw\u00f3rka. Wygrywaj\u0105 Ci, kt\u00f3rzy\u00a0m\u00f3wi\u0105 wprost i\u00a0burz\u0105 \u015bwi\u0119ty spok\u00f3j.<\/strong><\/em><\/p>\nOczywi\u015bcie, niestety g\u0142\u00f3wnie w\u00a0\u015brodowisku ludzi m\u0142odych, Ko\u015bci\u00f3\u0142 nadal kojarzy si\u0119 ze\u00a0stateczn\u0105 instytucj\u0105 i\u00a0to jest trudny do\u00a0obej\u015bcia problem. Jak ukaza\u0107 jego szczero\u015b\u0107, pewnego rodzaju \u201eantysystemowo\u015b\u0107\u201d? \u015awietna jest metafora, kt\u00f3r\u0105 opowiedzia\u0142 nasz nowy biskup pomocniczy w\u00a0Warszawie, ks.\u00a0Micha\u0142 Janocha: Ko\u015bci\u00f3\u0142 w\u00a0swej istocie nie jest instytucj\u0105, jest Cia\u0142em Mistycznym. Gdy\u00a0cz\u0142owiek potrzebuje wody, dajemy mu szklank\u0119 z\u00a0wod\u0105, bo nie spos\u00f3b poda\u0107 wod\u0119 inaczej. Ale\u00a0nie o\u00a0szklank\u0119, nie o\u00a0instytucj\u0119 tu chodzi\u2026 Ko\u015bci\u00f3\u0142 ma t\u0119 przewag\u0119 nad\u00a0\u015bwieckimi politykami, \u017ce\u00a0ma on odpowied\u017a na\u00a0najwa\u017cniejsze zagadnienie tego \u015bwiata:\u00a0jak si\u0119 ocali\u0107, jak zosta\u0107 zbawionym. O\u00a0jednym musimy jednak pami\u0119ta\u0107, jakby\u015bmy si\u0119 nie starali, nie da si\u0119 zrobi\u0107 Ko\u015bcio\u0142a 2.0. Nie da si\u0119 go zamkn\u0105\u0107 w\u00a0przestrzeni wirtualnej, bo najwa\u017cniejsze rzeczy i\u00a0tak zawsze b\u0119d\u0105 si\u0119 dzia\u0142y przed\u00a0o\u0142tarzem, w\u00a0rzeczywisto\u015bci sakramentalnej. I\u00a0tego nie powinni\u015bmy zmienia\u0107.<\/p>\n
Ko\u015bci\u00f3\u0142 ma t\u0119 przewag\u0119 nad\u00a0\u015bwieckimi politykami, \u017ce\u00a0ma on odpowied\u017a na\u00a0najwa\u017cniejsze zagadnienie tego \u015bwiata<\/p><\/blockquote>\n
<\/p>\n
Troch\u0119 mi tym Ksi\u0105dz popsu\u0142 konkluzj\u0119 wywiadu. My\u015bla\u0142em, \u017ce\u00a0\u015bw. Piotr by\u0142by dzisiaj blogerem\u2026<\/strong><\/em><\/p>\nBo to\u00a0jest drugorz\u0119dne. Misj\u0105 Ko\u015bcio\u0142a jest wyprowadzanie ludzi na\u00a0zewn\u0105trz, wypl\u0105tywanie z\u00a0sieci, do\u00a0\u015bwiata realnego, a\u00a0nawet dalej \u2013 sakramentalnego. Od\u00a0vitrualu do\u00a0realu i\u00a0sacramentalu. \u201eId\u017acie i\u00a0g\u0142o\u015bcie\u201d. Internet niech daje impuls, reszta niech dzieje si\u0119 tak samo, jak w\u00a0czasach Chrystusa. Tutaj najlepsze wzorce komunikacji mamy ju\u017c dobrze ustalone. I\u00a0ka\u017cda instytucja w\u00a0historii \u015bwiata, mo\u017ce nam pod\u00a0tym wzgl\u0119dem pozazdro\u015bci\u0107.<\/p>\n
<\/p>\n
Wywiad pierwotnie ukaza\u0142 si\u0119 na portalu Stacja7.pl<\/a><\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"„Sacrament is the message”. O wierze i Ko\u015bciele w epoce social media.\u00a0Z\u00a0Ksi\u0119dzem Przemys\u0142awem \u015aliwi\u0144skim, rzecznikiem archidiecezji warszawskiej i\u00a0kardyna\u0142a Kazimierza Nycza, rozmawia Marcin Makowski. Marcin Makowski: Czy gdyby\u00a0Jezus przyszed\u0142 na\u00a0\u015bwiat dzisiaj, u\u017cywa\u0142by Twittera? ks.\u00a0Przemys\u0142aw \u015aliwi\u0144ski: Nie jestem pewien. Je\u015bli postawimy spraw\u0119 prosto, \u017ce\u00a0Twitter jest zwyk\u0142ym narz\u0119dziem komunikacyjnym, do\u00a0u\u017cywania przez ludzi, to\u00a0odpowied\u017a by\u0142aby prosta: tak. Sama jego forma \u2013 140 znak\u00f3w \u2013 przypomina przecie\u017c logia Jezusa: s\u0142owa spisane przez anonimowego autora, kt\u00f3re sta\u0142y si\u0119 p\u00f3\u017aniej podstaw\u0105 Ewangelii. I\u00a0rzeczywi\u015bcie, logia wygl\u0105daj\u0105 bardzo twitterowo: kr\u00f3tkie i\u00a0konkretne wypowiedzi Jezusa. S\u0105dz\u0119 jednak, \u017ce\u00a0Twitter to\u00a0co\u015b wi\u0119cej, to\u00a0r\u00f3wnie\u017c pewna postawa, nazwa\u0142bym j\u0105 \u201esmaftfonowa\u201d. Bycie ci\u0105gle online, reagowanie na\u00a0pytania innych ludzi, komentowanie rzeczywisto\u015bci, tworzenie w\u0142asnych narracji w\u00a0czasie rzeczywistym. I\u00a0to by\u00a0by\u0142 dla Jezusa problem? No w\u0142a\u015bnie nie jestem przekonany, czy chodzi\u0142by On po\u00a0\u015bwiecie z\u00a0w\u0142\u0105czonym smartfonem, czy ci\u0105gle by\u0142by on-line. Chrystus by\u0142 cz\u0142owiekiem pustyni, moc czasu sp\u0119dza\u0142 na\u00a0g\u00f3rze modlitwy, przede…<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":1247,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[32,257],"tags":[19,372,160,371,370,20],"class_list":["post-1246","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-kultura-i-spoleczenstwo","category-wywiad","tag-facebook","tag-jezus-i-social-media","tag-kosciol","tag-ks-sliwinski","tag-social-media","tag-twitter"],"yoast_head":"\n
Czy Jezus robi\u0142by sobie selfie? Wywiad z ks. Przemys\u0142awem \u015aliwi\u0144skim - Marcin Makowski<\/title>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\t\n\t\n\t\n\n\n\n\t\n\t\n\t\n